رسالت و اهداف کارشناسی پرستاری
رسالت و اهداف
چشم انداز (دورنما):
دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی فسا بر آن است تا با توکل بر خدا همواره دانشکده ایی پیشرو، الگو، نواندیش و کیفیت محور در تربیت نیروی انسانی کارآمد در مقطع کارشناسی رشته پرستاری باشد و در مسیر ارتقا استانداردهای آموزشی، تولیدات پژوهشی برای ارائه خدمات پرستاری جامع در سطح دانشکده های پیشرو گام برداشته و درپاسخگویی به نیاز مددجویان در ردیف دانشکده های مرجع در سطح کلان منطقه 5 ، سطح ملی و بین المللی در 10 سال آینده مطرح شود.
رسالت:
ما برآنیم با به کاربستن تفکر نقادانه و تکیه بر کاربرد علوم پرستاری مبتنی بر شواهد، در رشته کارشناسی پیوسته پرستاری، پرستارانی متبحر، توانمند، مسئولیت پذیر، اخلاق مدار، کارآفرین ، جامع نگر وکارآمد را به منظور پاسخگویی به نیاز مددجویان در سطوح جامعه ، مراکز بهداشتی – درمانی و توانبخشی تربیت کنیم.
ارزش های محوری:
- کسب رضایت الهی
- احترام به کرامت و حقوق انسانی
- خرد ورزی در راستای دستیابی دانشجویان به ابتکار ، خلاقیت، شایستگی، خودباوری و خودکفایی و دانش پذیری
- عدالت محوري در راستای حفظ و ارتقا سلامت مددجویان ( فرد – خانواده و جامعه )
- منش حرفه ای در مراقبت های جامع با روش های آموزشی روزآمد و تقویت یادگیری مادام العمر و خودآموز
هدف کلی:
- توسعه شایستگی حرفه ای در راستای پاسخ به نیازهای نظام سلامت و جامعه
شايستگي به عنوان درجه اي كه اشخاص مي توانند مهارت ها و دانش حرفه اي خود را براي دامنه وسيعي از موقعيت ها كه در حوزه حرفه اتفاق مي افتد به كار ببرند، تعريف شده است و مفاهيمي چون دانش، مهارت و استانداردها جزء مفاهيم اصلي مرتبط با شايستگي حرفه اي هستند.
نقش هاي دانش آموختگان رشته پرستاري در نظام سلامت نقش هاي دانش آموختگان شامل: نقش مراقبتی و بهداشتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره اي، مدیریتی و حمایتی و توانبخشی می باشند.
اهداف اختصاصی:
- ارائه ی آموزش پرستاری در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت و جامعه
- توسعه تفکر پژوهش محوردر راستای نیازهای نظام سلامت و جامعه
- ارتقاء سطح بینش فرهنگی و اجتماعی دانشجویان
- توانمند سازی دانشجویان در نقش مراقبتی، حمایتی، آموزشی و مشاوره ای
وظایف حرفه ای دانش آموختگان
دانش آموختگان این رشته در نقش های زیر براساس ضوابط و مقررات جاری، راهنماها و دستورالعمل های مصوب، وظایفی را ایفا می نمایند:
١- نقش مراقبتی و حمایتی
- برقراری ارتباط مناسب با مددجو، خانواده، پزشک معالج و سایر اعضای تیم سلامت در راستای حل مشکلات سلامت مددجویان و ارتباط موثر سازمانی با واحدها و مراکزی که به نوعی در حل مشکل بیمار دخیل هستند. و مشارکت و همکاری با سایر اعضای گروه سلامت در ارایه خدمات به بیماران
- التزام به رعایت و اجرای اصول اخلاق حرفه ای و حفظ حقوق مددجو و خانواده و آماده سازی جسمی و روانی بیماران جهت اقدامات درمانی تهاجمی و هماهنگی برای اقدامات درمانی و اجرای دستورات پزشک معالج
- آماده سازی و تدارک شرایط اجرای اقدامات درمانی و ثبت و گزارش پیامد مداخلات انجام شده مبتنی بر تشخیص های پرستاری به پزشک معالج و طراحی و اجرای برنامه ترخیص و پیگیری نتایج مداخلات انجام شده و ارایه اطلاعات لازم و هدایت مددجویان برای تصمیم گیری بهتر و محافظت و حمایت از مددجو و خانواده
- مشارکت در برنامه های غربالگری نظام سلامت
۲- نقش آموزشی پژوهشی - مشاوره ای
- آموزش خود مراقبتی آموزش نحوه مصرف داروها،
- مراقبت در منزل و پیگیری درمانی ثبت دقیق داده های بالینی با رویکرد پژوهشی
- جستجوی شواهد علمی همکاری در تدوین و اجرای طرح های پژوهشی در صورت درخواست مسئولین آموزشی
- همکاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری و ارائه اطلاعات لازم و هدایت مددجویان برای تصمیم گیری بهتر
پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان :
- دانش آموختگان این دوره باید قادر باشند:
- با بیماران، همراهان بیماران، خانواده، پزشک معالج و اعضای دیگر تیم سلامت ارتباط مناسب و موثر حرفه ای برقرار نمایند.
- با نگاه پژوهشی نیازهای سلامت مددجویان را در قالب تشخيصهای پرستاری تعیین نمایند.
- برای برطرف کردن مشکلات و ارتقای سلامت مددجویان برنامه مراقبتی تدوین نموده، آنرا اجرا و ارزشیابی نمایند.
- از بیماران در همه رده های سنی و در عرصه های مختلف مراقبت نمایند.
- به مددجویان، همراهان و خانواده آنان آموزش دهند.
- توانایی هماهنگ کردن تیم سلامت برای رفع مشکلات پرستاری مددجویان را داشته باشند.
- باد گیرنده مادام العمر باشند.
توانمندی های اعضای هیات علمی گروه کارشناسی پرستاری
- تبحر، تجربه و مدارک تخصصی و آموزش و پژوهش در زمینه مراقبت های ویژه و مراقبت های ویژه قلبی
- تبحر، تجربه و مدارک تخصصی و آموزش و پژوهش در زمینه مراقبت تسکینی
- تبحر، تجربه و مدارک تخصصی و آموزش و پژوهش در زمینه آموزش پزشکی
- تبحر، تجربه و مدارک تخصصی و آموزش و پژوهش در زمینه فرایند پرستاری به عنوان استاندارد بین المللی پرستاری
- تبحر، تجربه و مدارک تخصصی و آموزش و پژوهش در تدوین ابزار سنجش بازاندیشی بر عملکرد بالینی