• 1400/12/03
  • - تعداد بازدید: 198
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

رسالت و اهداف کارشناسی پرستاری

رسالت و اهداف

چشم انداز (دورنما):

دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی  فسا بر آن است تا با توکل بر خدا همواره دانشکده ایی پیشرو، الگو، نواندیش و کیفیت محور در تربیت نیروی انسانی کارآمد در مقطع کارشناسی رشته پرستاری باشد و در مسیر ارتقا استانداردهای آموزشی، تولیدات پژوهشی برای ارائه خدمات پرستاری جامع در سطح دانشکده های پیشرو گام برداشته  و درپاسخگویی به نیاز مددجویان در ردیف دانشکده های مرجع  در سطح  کلان منطقه 5 ، سطح ملی و بین المللی  در 10 سال آینده مطرح شود.

رسالت:

ما برآنیم با به کاربستن تفکر نقادانه و تکیه بر کاربرد علوم پرستاری مبتنی بر شواهد، در رشته کارشناسی پیوسته پرستاری، پرستارانی متبحر، توانمند، مسئولیت پذیر، اخلاق مدار، کارآفرین ، جامع نگر وکارآمد  را  به منظور پاسخگویی به نیاز مددجویان  در سطوح جامعه ، مراکز بهداشتی – درمانی و توانبخشی تربیت کنیم.

ارزش های محوری:

  • کسب رضایت الهی
  • احترام به کرامت و حقوق انسانی
  • خرد ورزی در راستای دستیابی دانشجویان به ابتکار ، خلاقیت، شایستگی، خودباوری و خودکفایی و دانش پذیری
  • عدالت محوري در راستای حفظ و ارتقا سلامت مددجویان ( فرد – خانواده و جامعه )
  • منش حرفه ای در مراقبت های جامع با روش های آموزشی روزآمد و تقویت یادگیری مادام العمر و خودآموز

هدف کلی:

  • توسعه شایستگی حرفه ای در راستای پاسخ به نیازهای نظام سلامت و جامعه

شايستگي به عنوان درجه اي كه اشخاص مي توانند مهارت ها و دانش حرفه اي خود را براي دامنه وسيعي از موقعيت ها كه در حوزه حرفه اتفاق مي افتد به كار ببرند، تعريف شده است و مفاهيمي چون دانش، مهارت و استانداردها جزء مفاهيم اصلي مرتبط با شايستگي حرفه اي هستند.

نقش هاي دانش آموختگان رشته پرستاري در نظام سلامت نقش هاي دانش آموختگان شامل: نقش مراقبتی و بهداشتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره اي، مدیریتی و حمایتی و توانبخشی می باشند.

اهداف اختصاصی:

  • ارائه ی آموزش پرستاری در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت و جامعه
  • توسعه تفکر پژوهش محوردر راستای نیازهای نظام سلامت  و جامعه
  • ارتقاء سطح بینش فرهنگی و اجتماعی دانشجویان
  • توانمند سازی دانشجویان در نقش مراقبتی، حمایتی، آموزشی و مشاوره ای

وظایف حرفه ای دانش آموختگان

 دانش آموختگان این رشته در نقش های زیر براساس ضوابط و مقررات جاری، راهنماها و دستورالعمل های مصوب، وظایفی را ایفا می نمایند:

 ١- نقش مراقبتی و حمایتی

  • برقراری ارتباط مناسب با مددجو، خانواده، پزشک معالج و سایر اعضای تیم سلامت در راستای حل مشکلات سلامت مددجویان و ارتباط موثر سازمانی با واحدها و مراکزی که به نوعی در حل مشکل بیمار دخیل هستند. و مشارکت و همکاری با سایر اعضای گروه سلامت در ارایه خدمات به بیماران
  • التزام به رعایت و اجرای اصول اخلاق حرفه ای و حفظ حقوق مددجو و خانواده و آماده سازی جسمی و روانی بیماران جهت اقدامات درمانی تهاجمی و هماهنگی برای اقدامات درمانی و اجرای دستورات پزشک معالج
  • آماده سازی و تدارک شرایط اجرای اقدامات درمانی و ثبت و گزارش پیامد مداخلات انجام شده مبتنی بر تشخیص های پرستاری به پزشک معالج و طراحی و اجرای برنامه ترخیص و پیگیری نتایج مداخلات انجام شده و ارایه اطلاعات لازم و هدایت مددجویان برای تصمیم گیری بهتر و محافظت و حمایت از مددجو و خانواده
  • مشارکت در برنامه های غربالگری نظام سلامت

۲- نقش آموزشی پژوهشی - مشاوره ای

  • آموزش خود مراقبتی آموزش نحوه مصرف داروها،
  • مراقبت در منزل و پیگیری درمانی ثبت دقیق داده های بالینی با رویکرد پژوهشی
  • جستجوی شواهد علمی همکاری در تدوین و اجرای طرح های پژوهشی در صورت درخواست مسئولین آموزشی
  • همکاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری و ارائه اطلاعات لازم و هدایت مددجویان برای تصمیم گیری بهتر

 

 پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان :

  • دانش آموختگان این دوره باید قادر باشند:
  • با بیماران، همراهان بیماران، خانواده، پزشک معالج و اعضای دیگر تیم سلامت ارتباط مناسب و موثر حرفه ای برقرار نمایند.
  • با نگاه پژوهشی نیازهای سلامت مددجویان را در قالب تشخيصهای پرستاری تعیین نمایند.
  • برای برطرف کردن مشکلات و ارتقای سلامت مددجویان برنامه مراقبتی تدوین نموده، آنرا اجرا و ارزشیابی نمایند.
  • از بیماران در همه رده های سنی و در عرصه های مختلف مراقبت نمایند.
  • به مددجویان، همراهان و خانواده آنان آموزش دهند.
  • توانایی هماهنگ کردن تیم سلامت برای رفع مشکلات پرستاری مددجویان را داشته باشند.
  • باد گیرنده مادام العمر باشند.

 

توانمندی های اعضای هیات علمی گروه کارشناسی پرستاری

  • تبحر، تجربه و مدارک تخصصی و آموزش و پژوهش در زمینه مراقبت های ویژه و مراقبت های ویژه قلبی
  • تبحر، تجربه و مدارک تخصصی و آموزش و پژوهش در زمینه مراقبت تسکینی
  • تبحر، تجربه و مدارک تخصصی و آموزش و پژوهش در زمینه آموزش پزشکی
  • تبحر، تجربه و مدارک تخصصی و آموزش و پژوهش در زمینه فرایند پرستاری به عنوان استاندارد بین المللی پرستاری
  • تبحر، تجربه و مدارک تخصصی و آموزش و پژوهش در تدوین ابزار سنجش بازاندیشی بر عملکرد بالینی

 

 

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: